Jaki wybrać zbiornik na autogaz?

LPG

Gaz LPG jest bez wątpienia bezpieczniejszym dla środowiska i bardziej ekonomicznym paliwem niż benzyna czy olej napędowy. Nic dziwnego więc, że jest tak popularny wśród kierowców. Kupując jednak pojazd zaopatrzony w instalację LPG najczęściej zastanawiamy się jaki typ instalacji jest na pokładzie, rzadziej zaś – jaki wóz ma zbiornik na LPG. Zupełnie niesłusznie, bowiem zbiornik jest integralną częścią instalacji, zaś jego umieszczenie w określonym miejscu samochodu będzie decydować nie tylko o funkcjonalności pojazdu, ale i o jego zasięgu. Obecnie do wyboru mamy dwa rodzaje zbiorników na autogaz LPG: cylindryczne i toroidalne, wszystkie dostępne w kilku typach i rozmiarach. 

Zbiorniki LPG do samochodu: toroidalne i cylindryczne

Zbiorniki cylindryczne to starszy typ zbiorników, popularne były w początkach wdrażania instalacji LPG do samochodów, ale są stosowane i dziś. Mają walcowatą konstrukcję, zazwyczaj dużą lub bardzo dużą pojemność, zaś montowane są najczęściej w bagażniku pojazdu, na jednym z jego boków lub tuż za tylną kanapą. Z kolei zbiorniki toroidalne to zbiorniki na LPG dostosowane do montażu we wnęce na koło zapasowe naszego pojazdu. Ich pojemność związana jest z wielkością wnęki, jednak znajdziemy również zbiorniki toroidalne do montażu zewnętrznego. Podwiesza się wtedy zbiornik w miejscu koła zapasowego. Który z tych zbiorników jest lepiej wybrać do instalacji w samochodzie?

Zbiornik na LPG: który wybrać?

Decydując się na montaż instalacji LPG w pojeździe powinniśmy również zadecydować o rodzaju zbiornika na autogaz. Jak już zostało to powiedziane, do wyboru mamy zbiorniki cylindryczne i toroidalne. Te ostatnie to najpopularniejsze w tej chwili rozwiązanie konstrukcyjne, bo montaż zbiornika toroidalnego nie ma większego wpływu na funkcjonalność bagażnika pojazdu. Koło zapasowe można wozić w pokrowcu lub zastąpić niewielkim kołem dojazdowym, przez co powierzchnia ładunkowa jest dostępna, można też po ich zainstalowaniu składać siedzenia do przewozu ładunków ponadwymiarowych. Niestety, przy wszystkich zaletach zbiorników toroidalnych nie do każdego modelu pojazdu możemy je zamontować, a do tego ich pojemność wynosi przeciętnie 36-55 litrów. Powoduje to konieczność częstszego tankowania pojazdu.

Z kolei zbiorniki cylindryczne są obecnie rzadziej wybierane, pomimo ich dużej pojemności. Umieszczenie takiego zbiornika centralnie za kanapami w poprzek samochodu istotnie ogranicza ładowność bagażnika, stąd niektórzy użytkownicy montują je wzdłużnie. To położenie jednak może przesunąć środek ciężkości wozu na stronę zbiornika lub zmienić właściwości jezdne pojazdu. Zbiorniki cylindryczne najlepiej sprawdzają się w samochodach typu sedan (głębokie bagażniki), pickup, w off-roadach lub w pojazdach o dużym zapotrzebowaniu na paliwo.