Wady i zalety montażu instalacji gazowej w samochodzie
Instalacje gazowe (LPG – Liquefied Petroleum Gas) w autach z silnikami benzynowymi są znane w Polsce już od lat dziewięćdziesiątych i stają się coraz bardziej popularne ze względu na zmniejszenie dzięki nim kosztów tankowania paliwa. Jednak montaż LPG w samochodzie wiąże się nie tylko z samymi zaletami, ale ma także pewne wady, dlatego warto je poznać, zanim ostatecznie zdecydujemy się na instalację gazową.
Przede wszystkim najważniejszą korzyścią są oszczędności w wydatkach na paliwo, ponieważ litr gazu jest wciąż dwa razy tańszy niż litr benzyny. Bilans pozostaje korzystny na rzecz LPG nawet mimo tego, że w ciągu pierwszych chwil po uruchomieniu silnika gazu spala się trochę więcej niż byłoby to w przypadku benzyny. Jednak aby zacząć oszczędzać, trzeba najpierw zainwestować w montaż instalacji gazowej i tu już nie warto nadmiernie ciąć kosztów, ale wybrać profesjonalną i sprawdzoną firmę serwisową, która dobierze rodzaj instalacji LPG do naszego silnika i fachowo ją zamontuje.
Jeśli instalacja spełnia wszystkie wymagania, to przejście na gaz płynny nie zwiększy emisji spalin i może jedynie nieznacznie wpłynąć na moc silnika (spadek o około 4%), co jest praktycznie nieodczuwalne w codziennej jeździe.
Minusami instalacji gazowej są natomiast wyższe koszty badań technicznych oraz obsługi serwisowej. Trzeba częściej wymieniać świece i przewody zapłonowe, a także zwiększa się prawdopodobieństwo zatarcia filtru gazu i pompy benzyny, szczególnie jeśli mamy niski poziom paliwa w baku. Warto również pamiętać, że co dziesięć lat trzeba kupić nowy zbiornik na auto gaz lub przedłużyć legalizację posiadanego egzemplarza.
Warto podliczyć te wszystkie koszty i porównać je z kwotami, jakie możemy zaoszczędzić na paliwie, dzięki czemu będziemy mieli pełen obraz tego, czy zamontowanie instalacji LPG może być w naszym przypadku opłacalne.