Montaż LPG w samochodzie w kilku prostych krokach
Stale rosnące koszty paliwa w naszym kraju sprawiają, że coraz więcej ludzi decyduje się na przerobienie posiadanego już samochodu na gaz. Gdy się na to zdecydujesz, jazda może stać się nawet o połowę tańsza.
Każdy samochód można przerobić na gaz, ale warto pamiętać, że decydując się na ten krok, traci się czasem gwarancję producenta. Zanim się na to zdecydujesz, dowiedz się jak wygląda sytuacja w przypadku Twojego samochodu, często wystarczy wykonać montaż tej instalacji w autoryzowanym serwisie producenta, aby gwarancji nie stracić.
Jeśli masz do wyboru zakup samochodu z już wykonaną instalacją lub samochodu bez niej i wykonanie jej we własnym zakresie – lepiej zrób to drugie. Będzie Ci łatwiej mieć pieczę nad jakością takiej instalacji. Starannie dobierz zakład, który ma wykonać tę usługę. Sprawdź czy mechanicy znają się na tym, co robią. Dobrze wykonana instalacja autogazu będzie służyć Ci bez awarii przez długie lata – nie warto na tym oszczędzać.
Najsolidniejszym rozwiązaniem będzie instalacja sekwencyjna. Jest to najdroższa opcja, ale daje gwarancję współpracy układu z silnikiem naszego samochodu i będzie pozwalać na rozwinięcie pełnej jego mocy.
Układ sekwencyjny składa się z elektrozaworów, butli, reduktora, listwy wtryskiwaczy, czujnika ciśnienia gazu i układu sterującego. Stosuje się go do najnowszych modeli silników benzynowych, które są zasilane wielopunktowym elektronicznym wtryskiem paliwa. Największą zaletą sekwencyjnych instalacji jest precyzja działania. Gaz pod ciśnieniem podawany jest prosto w kolektor dolotowy w pobliżu wtryskiwaczy benzyny.
Tańszym wyjściem jest montaż mniej skomplikowanej instalacji. Sprawdza się ona świetnie w samochodach ze starszymi, nieco mniej zaawansowanymi silnikami. Silnik o jednopunktowym wtrysku paliwa potrzebuje zestawu złożonego z podstawowych elementów i układu sterującego, który będzie dawkował odpowiednią mieszankę paliwową. Nie warto rezygnować z tego układu – wydamy wtedy mniej pieniędzy na instalację gazową, ale za to możemy doprowadzić do uszkodzenia katalizatora spalin. Istnieje ryzyko nierównej pracy silnika, zasilanego niewłaściwą mieszanką.
Samochody z gaźnikiem kwalifikują się do niedrogiej instalacji LPG z elektronicznym emulatorem wtrysku.
Po zamontowaniu instalacji LPG trzeba koniecznie ją wyregulować. Najpierw na wolnych obrotach, a potem także w trakcie jazdy testowej. Brak kalibracji sterownika LPG podczas jazdy może spowodować późniejsze kłopoty w eksploatacji tej instalacji.