Komu opłaca się instalacja LPG w samochodzie?
Ceny paliw w Polsce nie pozostawiają właścicielom samochodów wątpliwości: nie jest i raczej nie będzie tanio. Dlatego liczba użytkowników pojazdów z instalacją LPG w kraju rośnie (według badań, mamy ich najwięcej w Europie, od 1,8 do nawet 2,5 mln ), a zadowolonych kierowców tankujących popularny „auto gaz” z pewnością będzie przybywać. Nic dziwnego, litr LPG kosztuje przeciętnie połowę ceny litra benzyny, zarobki w Polsce plasują się w ogonie krajów Unii, a jeździć jakoś trzeba! Dzięki takiemu biegowi rzeczy instalację LPG można założyć w wielu warsztatach motoryzacyjnych, stacjach obsługi, ale potencjał dostrzegli również dealerzy aut nowych; na rynku jest coraz więcej modeli samochodów z fabrycznie wbudowaną instalacją LPG. Te jednak są przeciętnie o 4 tys. zł droższe od standardowo sprzedawanych pojazdów, co nie do końca jest zrozumiałe, bo koszt montażu w ASO to około 2,5 – 3 tys. zł. Ale, pomijając ten fakt, czy naprawdę montaż instalacji do spalania LPG w samochodzie jest opłacalne? W instalację przecież trzeba zainwestować (im lepsze komponenty instalacji, tym lepiej ona działa), ponadto wyższe są koszty przeglądu od kosztów przeglądu wozu napędzanego E-95, niezbędna okazuje się też stosunkowo częsta wymiana filtrów gazu (fazy lotnej – co 15 tys. km i ciekłej – co 10 tys. km), dobranie odpowiednich wtryskiwaczy (zwłaszcza pod kątem średnicy dyszy), dochodzi wreszcie… dodatkowy koszt spalenia benzyny (rozruch wozu zawsze następuje na benzynie, jedno na dziesięć tankowań powinno być również tankowaniem benzyny). A i tak na koniec okazuje się, że jazda z instalacją LPG jest bardziej opłacalna (zwraca się po kilku sezonach) od eksploatacji samochodu tylko w oparciu o zasilanie w benzynę.
Napęd na LPG – dla kogo?
Kto powinien wybrać LPG? Tankowanie LPG opłaci się przede wszystkim tym, którzy dużo jeżdżą, co oczywiście podyktowane jest przede wszystkim względami ekonomicznymi. Montaż instalacji LPG będzie także na rękę tym, których pojazdy są po prostu paliwożerne. Występuje tu prosta prawidłowość – im większa pojemność danego auta, tym wyższe spalanie. Dlatego instalacja LPG prędzej zwróci się w samochodach o dużej pojemności skokowej silnika. Do zagazowania chętnie wybierane są także starsze typy pojazdów; nowe wozy, naszpikowane elektroniką nie zawsze dobrze sobie radzą z alternatywnym źródłem zasilania.