Dla kogo LPG, benzyna, diesel?
Kupując samochód trzeba wziąć pod uwagę bardzo wiele czynników. Model, moc silnika, typ nadwozia, a także kolor. Każda z tych decyzji musi być podjęta w oparciu o preferencje, styl życia i sposób jazdy nabywcy. Podobnie sprawa ma się z wyborem paliwa, którym napędzany będzie samochód. Na rynku znajdziemy pojazdy wyposażone w silnik benzynowy, diesla, czyli wysokoprężny oraz instalację gazową – LPG. Każdy z tych rodzajów niesie za sobą zarówno zalety, jak i wady.
Samochód w dieslu
Największą zaletą diesla są niskie koszty eksploatacji, co jest wynikiem specyfiki silników wysokoprężnych, palących znacznie mniej niż benzynowe. Dużym plusem samochodu na ropę jest zasięg. Na jednym baku przejechać można nawet dwa razy więcej kilometrów niż na benzynie. Ponadto auta z silnikami wysokoprężnymi cechują się wysokim momentem obrotowym, który dostępny jest już przy niskich wartościach prędkości obrotowej, dzięki czemu jazda takim samochodem jest dynamiczna i przyjemna.
Auto napędzane benzyną
Główną zaletą samochodów napędzanych benzyną jest ich cena, zdecydowanie niższa niż w przypadku diesla. Benzyna jest polecana jeżeli samochód nie jest często używany, a dystanse nim pokonywane są niewielkie – im mniej robi się kilometrów, tym bardziej opłacalny jest silnik benzynowy. Budowa silników benzynowych jest znacznie prostsza, a za co za tym idzie auta benzynowe są mniej awaryjne. Istotna jest również kwestia mocy silnika. Jest ona dokładnie taka, jaką przewidział producent, kiedy w przypadku silnika napędzanego na ropę spada nawet 2-8%
Instalacja LPG
Instalacje LPG do samochodów z silnikami benzynowymi zaczęły zdobywać popularność w latach 90. Z technicznego punktu widzenia instalacje gazowe nie wpływają na zmianę parametrów silnika. Uważa się, że jazda na gazie powoduje znaczny spadek mocy, a faktycznie wynosi on zaledwie 4%. Samochody w tankowane auto gazem są najczęściej wybierane przez kierowców, którzy intensywnie korzystają z pojazdów. Dodatkowym czynnikiem decydującym o opłacalności ich montażu jest ilość zużytego paliwa. Im jest ono wyższe, tym bardzie opłaca się zainwestować w tego typu zasilanie. Samochodu o większej pojemności skokowej silnika spalają więcej benzyny.