Czy stosowanie gazu LPG niszczy silnik?
Zagazowanie pojazdu to pewna droga do zniszczenia silnika – taką informację zapewne usłyszał niejeden użytkownik czterech kółek. Jak to się jednak ma do rzeczywistości? To prawda czy fałsz, że gaz LPG niszczy silnik samochodu? Skąd wzięło się takie przeświadczenie? Sprawdzamy!
Bez wątpienia, najlepsze warunki do pracy silnika samochodu zachodzą przy jego zasilaniu dedykowanym do danego typu napędu paliwem, w końcu do tego został on zaprojektowany. Warunki ekonomiczne (ale i środowiskowe) coraz częściej jednak wymuszają stosowanie alternatywnych paliw, w tym auto gazu. Gaz LPG do napędzania silników pojazdów użyty został już w okresie międzywojennym, ale dopiero w latach 70-tych XX w. okazało się, że jego używanie prowadzi do przedwczesnego zużywania się zaworów. Działo się to za przyczyną wyższej temperatury spalania paliwa, ale też z powodu niedoskonałości technicznych ówczesnych instalacji LPG, niewiedzy i… nazbyt intensywnej eksploatacji wozów. To prawda więc? Na owe czasy tak. Ale od lat 70-tych wiele się zmieniło, przede wszystkim nauczono się dobierać właściwie typ instalacji do rodzaju silnika pojazdu, poza tym zrozumiano, że różne jednostki napędowe tolerują gaz w odmiennym stopniu. Tymczasem w Polsce początki montażu instalacji gazowych w samochodach przypominały trochę wyważanie otwartych drzwi – po transformacji ustrojowej pojawiło się wiele zakładów instalujących auto gaz, jednak zabrakło technicznego know-how: instalacje były niskiej jakości, zwykle źle dobrane do typu silnika i niewłaściwie regulowane. Trzeba też pamiętać, że to wtedy do naszego kraju trafiło dużo samochodów z drugiej ręki, często mocno już zużytych. Te warunki sprawiły, że powstało przekonanie o zgubnym wpływie auto gazu na silniki, pokutujące do dziś, ale całkowicie fałszywe. Nowe i najnowsze instalacje (np. sekwencyjna) zasilają mieszanką bezpośrednio każdy cylinder (w silnikach z wielopunktowym wtryskiem), dzięki czemu zużycie paliwa jest niższe niż w przypadku instalacji starszego typu, silnik zaś pracuje równo i jest całkowicie bezpieczny. Wystarczy jedynie pamiętać o regularnych przeglądach samochodu i samej instalacji, warto też mieć sprawnie działający system chłodzenia, dochowywać okresów wymiany oleju i… nie szukać oszczędności na siłę.