Działanie instalacji gazowej przy bezpośrednim wtrysku paliwa

LPG

Bezpośredni wtrysk paliwa staje się coraz bardziej powszechną technologią. Początkowo dla monterów instalacji gazowych stwarzał on problemy, jednak liczba samochodów z takimi silnikami, do których można podłączyć gaz, wciąż rośnie. Instalacja działająca z bezpośrednim wtryskiem paliwa nie jest jednak pozbawiona wad.

Różnice między starymi i nowymi instalacjami LPG

Tradycyjne instalacje LPG polegały na tym, by w kolektorze dolotowym wywiercić otwory, przez które będzie wstrzykiwany gaz. Podczas pracy na gazie wtryskiwacze benzynowe były wyłączane, ponieważ nie wpływało to na poszczególne elementy silnika. Pracowały one na niskich temperaturach, dzięki czemu nie były narażone na kontakt z zapalającą się mieszanką. Wraz z pojawieniem się silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa firmy zajmujące się produkcją systemów gazowych zaczęły się dopasowywać do nowych standardów, lecz oferowane przez nich rozwiązania nie są doskonałe. Zastosowane w nowych instalacjach LPG sterowniki muszą uwzględniać dotrysk benzyny i odpowiednio redukować wtrysk gazu, a do tego zarządzać pracą wtryskiwaczy benzynowych. Silniki z wtryskiem bezpośrednim zużywają mniej paliwa, dlatego właściciele tego typu samochodów zastanawiają się nad opłacalnością całego procesu i zwrotem inwestycji, szczególnie jeśli auto ma być używane głównie do jazdy po mieście.

Dopasowanie instalacji do modelu samochodu

Są dwa sposoby na to, by zasilanie gazowe podłączyć do bezpośredniego wtrysku paliwa. Gaz może być podawany poprzez fabryczne wtryskiwacze benzyny. Choć wpływa to na bardzo dobre osiągi, to rozwiązanie ma dwie poważne wady. Po pierwsze, jest bardzo drogie, a po drugie, może powodować problemy techniczne. Drugi sposób to sekwencyjny wtrysk gazu, czyli tradycyjna instalacja, która działa na takiej samej zasadzie jak w silnikach starszej generacji z pośrednim wtryskiem. Jednak w tym przypadku na nic się zda uniwersalne oprogramowanie. Musi ono być przygotowane przez producenta sterownika gazowego pod kątem danego modelu samochodu. Instalacje gazowe do takich aut są wciąż dostosowywane zarówno pod względem sprzętu, jak i oprogramowania, dlatego nie jest to barierą nie do przeskoczenia. Są jednak samochody, do której instalacji gazowej założyć się nie da, np. pojazdy z silnikami z wtryskiem bezpośrednim i wtryskiwaczami piezoelektrycznymi. 

Problem z wtryskiwaczami benzynowymi

Użytkownicy takich instalacji zwracają uwagę na to, że nie ma możliwości wyłączenia wtryskiwaczy benzynowych. W silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa wtryskiwacze montuje się w komorach spalania. Końcówki są narażone na obciążenia cieplne, lecz chłodzą się i oczyszczają za pomocą przepływającego w nich paliwa. Wyłączenie wtryskiwaczy benzynowych spowodowałoby szybkie uszkodzenie. Silnik w różnych fazach otrzymuje więc benzynę wraz z gazem lub zamiast gazu. Zużycie benzyny zależne jest od warunków jazdy, prędkości oraz obrotów silnika. Choć zmniejsza to oszczędność paliwa, nie są to duże koszty. Zaletą jest natomiast to, że instalacja założona na silnik z bezpośrednim wtryskiem pracuje płynnie. Jeśli dodamy do tego cenę gazu, instalacja LPG wciąż pozostaje atrakcyjna cenowo i opłacalna.